TPMS

 

Az Európai Unió rendeletének megfelelően 2014. November 1-től kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt személyautókat lehet regisztrálni!

 

MI AZ A TPMS - ABRONCSNYOMÁS-ELLENŐRZŐ RENDSZER?

Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást, hőmérsékletét és a fedélzeti számítógépen keresztül tájékoztatja a jármű vezetőjét az abroncsok állapotáról, és figyelmeztet, amennyiben valamelyik kerékben nem megfelelő a nyomás.

KERÉKTÁRCSA KIVÁLASZTÁSA TPMS SZENZORHOZ


Mire ügyeljek a keréktárcsa választásakor?

Amennyiben a járműve abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve, először is fontos megtudni, hogy direkt vagy indirekt rendszerről van szó.


Indirekt TPMS rendszer

Az indirekt rendszer az adatokat az ABS szenzorból nyeri, tehát bármilyen felnit választhat, az nincs hatással a TPMS rendszerre.

Direkt TPMS rendszer

A direkt rendszernél a légnyomást egy, az abroncs belsejében lévő szenzor (vezeték nélküli jeladó) méri. Ebben az esetben ügyelnie kell arra, hogy a keréktárcsa alkalmas-e a keréknyomás-ellenőrző szenzor felszerelésére.


Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között?

A direkt abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást az abroncs belsejében elhelyezett vezeték nélküli szenzorok által méri. A szenzorok jeleket továbbítanak a jármű fedélzeti számítógépének, így a járművezető folyamatosan ellenőrizheti a gumik légnyomását. Probléma esetén a rendszer azonnali figyelmeztetést küld. A direkt rendszer tekinthető a legmegbízhatóbbnak, mivel a keréknyomást közvetlenül, külön-külön méri.

Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból, azok forgási sebességéből számolja ki, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.


Mik a direkt és indirekt rendszerek előnyei és hátrányai?

A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képesek mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb.

Az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, ezért nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári gumik cseréje.


Milyen többletmunkát eredményeznek a direkt TPMS rendszerek átszereléskor?

A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben.

Ha nincs külön téli kerék garnitúra:

- akkor minden gumi átszereléskor fel kell újítani a szelepeket.

- egyes autótípusoknál van lehetőség VDO REDI szenzor beépítésre, ennél nem a szelepen helyezkedik el, hanem a gumiba ragasztunk egy konténert és ebbe helyezzük a szenzort, amit át lehet tenni a másik garnitúra gumiba. Hátránya, hogy sérülékenyebb, és mivel ez egy gumigyártó terméke, ezért egyes gumimárkák megvonják a garanciát ennek a terméknek a beszerelésekor.








Ha van külön kerék garnitúra:

- akkor azokat szintén fel kell szerelni szenzorokkal. (az éppen nem használt garnitúra alvó módban van, és ilyenkor nem merül az akkumulátor). Ebben az esetben a nem öntanuló autóknál kerékcserénként újra fel kell tanítani az autóra a szenzorokat.

Lehetőség van klón szelepek beépítésére. Az autó ugyanazt a szelepet érzékeli és nem kell kerékcserénként újratanítani. Ám nem ez a szakszerű megoldás. Hisz ebben az esetben az autó több helyről érzékeli ugyanazt a szenzort a másik garnitúra szállításakor, illetve az autó közelében való tárolásakor. Ezzel kapcsolatban jelenleg kevés tapasztalat áll rendelkezésre, hogy melyik típusnál milyen hibákat okozhat. pl.: a másik garnitúra kipakolása után a hibajelzés megmarad, és újra kell tanítani az autót.

Szervizünk nem javasolja ezt a megoldást!



A TPMS szenzorok szervizelése, programozása:













A szelepeket minden gumiátszerelésnél felújító készlettel szervizelni kell!


Fém szeleppel ellátott szenzor:








- A tömítése légzáró legyen (gumitömítés csere)
- Hogy a szeleptest korrózióját elkerüljük, cseréljük a kifáradt alkatrészeket (külső nyakrész)
- A szeleptű cseréjével szintén a légzárást segítjük elő (Nikkel bevonatos szeleptű)

Gumiszeleppel ellátott szenzor:








- komplett szelepcsere a gumi elöregedése miatt


A TPMS szenzorokat az adott autóhoz kell programozni (feltanítani) abban az esetben, ha a kerekek pozíciója megváltozott, vagy ha új szenzor beépítésére kerül sor pl.: új felni garnitúra, vagy ha a szenzor sérült vagy elromlott.
Néhány típus automatikusan felismeri a szenzorait és újratanulja, ha a kerékpozíciók megváltoznak. (BMW, Mercedes, Land Rover, Jaguar…) Néhány típusnak az OBDII csatlakozón keresztül kell feltanítani a szenzorok azonosítóit (ID), ha a szenzorok, vagy a kerekek pozíciói változnak. (Peugeot, Citroen, Renault, Toyota, Lexus…)


Ezért a direkt TPMS rendszerrel felszerelt autók gumi illetve kerékcseréjét csak az ehhez megfelelő eszközökkel felszerelt szervizekben lehet szakszerűen elvégeztetni.


Az autóm gyárilag nincs TPMS rendszerrel felszerelve. Szükséges ilyen rendszert utólag felszereltetnem?

Az új előírás által érintett járművek már gyárilag TPMS rendszerekkel felszerelve érkeznek, ellenkező esetben nem lehetne őket forgalomba helyezni. Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek utólagos beszerelése nem kötelező.


TPMS hibák és javításuk:

Az elektronikus jeladók is meghibásodhatnak. Jellemzően egy idő után a gyárilag előre beépített energiaforrásuk kimerül, mely használat és idő korlátos. Előfordulhat defekt következtében a szelep tönkre menetele, amikor pótolnunk kell a jeladó egységet. Defekt javító folyadék használatával tönkre tesszük a szelepet, ezért cseréje így megkerülhetetlen.

Kiviteltől függően gumi és fém szelepek vannak használatban, melyek időszakos karbantartása indokolt. A gumi szeleptöveket és a tömítéseket a biztonság fenntartása érdekében cserélni kell.


A TPMS szenzorok átlagos életkora:

Kb.: 4-5 év vagy 150000 km, ha a benne levő akkumulátor lemerül, a szenzorokat újra kell cserélni.




Ugrás a lap tetejére...